Evaluation of user satisfaction with the attention received in the Forensic Dentistry Unit of the Department of Legal Medicine of the Organismo de Investigación Judical (Judicial Investigation Agency) in the second semester of 2018

Authors

  • José Manuel Fernández Chaves Espec. Odontología Forense. Patología y Cirugía Oral. MSc. Administración de Servicios de Salud Sostenible. Unidad de Odontología Forense, Departamento de Medicina Legal, Organismo de Investigación Judicial. Heredia, Costa Rica.

Keywords:

Satisfaction, evaluation, user, attention, forensic dentistry.

Abstract

Introduction: The objective of the investigation was to evaluate the user´s satisfaction with the attention received in the Forensic Dentistry Unit of the Department of Legal Medicine of the Judicial Investigation Agency regarding infrastructure, treatment received and time, during the second semester of 2018, for the formulation of recommendations that will contribute to improve the quality of services. Materials and methods: A direct questionnaire was carried out in which the variables were evaluated: attention time, treatment received and infrastructure; sociodemographic data was requested anonymously in a sample of 57 individuals; the data analysis was carried out by means of variation coefficients, averages and crossings of variables; through a Excel database processed with SPSS 22. Results: The average percentage of overall satisfaction is 1.46% very dissatisfied, 0.33% dissatisfied, 4.02% satisfied and in the very satisfied category the average value of total satisfaction is 94.19%. The 36% corresponds to women and 64% to men; average age is 37.2, high school level was the predominant educational level (44%). The reason for the assessment presented by the highest percentage, in both sexes is common violence. The majority of the individuals come from the central region; the predominant period of displacement is less than one hour (50.9% of respondents). Conclusions: In general terms, the infrastructure is very satisfactory, as is the treatment received, the time variable influences the decrease in the average satisfaction mainly because the time and availability for the appointment assignment does not satisfy all users, specifically those from Guanacaste, Puntarenas and Limón that take three hours or more to travel to the Ciudad Judicial.

References

1. Barrios, Sánchez R. Administración de calidad total para un mejoramiento continuo de los servicios en el Instituto Politécnico Nacional. 20007. http://200.23.113.51/pdf/24787.pdf. Accessed April 21, 2019.

2. Rios M, Barreto A. PERCEPCIÓN DE LA SATISFACCIÓN EN LA ATENCIÓN EN SALUD EN USUARIOS DEL SERVICIO DE CONSULTA EXTERNA, DE LOS HOSPITALES SAN ANTONIO DE CHIA Y SANTA ROSA DE TENJO, MARZO DE 2016. 2016. http://repository.udca.edu.co:8080/jspui/bitstream/11158/482/1/Percepcion de satisfaccion chia.pdf. Accessed June 29, 2019.

3. Oviedo G. LA DEFINICIÓN DEL CONCEPTO DE PERCEPCIÓN EN PSICOLOGÍA CON BASE EN LA TEORÍA GESTALT. Rev Estud Soc. 2004;18:89-96. http://www.scielo.org.co/pdf/res/n18/n18a10.pdf. Accessed June 29, 2019.

4. Botero, María ; Peña P. CALIDAD EN EL SERVICIO: EL CLIENTE INCÓGNITO. Suma Psicológica. 2006;13(2):217-228. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=134216870007. Accessed March 23, 2019.

5. Romero G, Romero J. Satisfacción de clientes externos de las empresas aseguradoras en el municipio Maracaibo. Rev Ciencias Soc (Ve),. 2006;XII(3):563-580.

6. Mabel Andía Romero C, Mauricio Pineda Aparicio Á, Sottec Roque V, Ramiro Santos Zevallos J, Edwin Molina Jara M, Zoraida Romero Villena M. SATISFACCIÓN DEL USUARIO DE LOS SERVICIOS DE CONSULTA EXTERNA DEL HOSPITAL I ESPINAR ABRIL 2002. SITUA. 2002;10(20):18-22.

7. Lara J. LA GESTIÓN DE LA CALIDAD EN LOS SERVICIOS. Concienc Tecnológica. 2002;(19):0. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=94401905. Accessed March 14, 2019.

8. Pèrez, J., Tamayo C. Medición de la satisfacción del usuario en el Servicio de Fisioterapia del Centro de Medicina del Ejercicio y Rehabilitación Cardíaca CEMDE S.A. 2012. http://bdigital.ces.edu.co:8080/repositorio/bitstream/10946/1682/2/MEDICION_SATISFACCION_USUAR IO.pdf. Accessed August 8, 2018.

9. Seclén-Palacin J, Darras C, Darras C. Satisfacción de usuarios de los servicios de salud: Factores sociodemográficos y de accesibilidad asociados. Perú, 2000. An la Fac Med. 2013;66(2):127. doi:10.15381/anales.v66i2.1361

10. Chang De La Rosa M, Del Carmen M, Lage A, Cañizares Pérez M, Ibarra AM. SATISFACCIÓN DE LOS PACIENTES CON LA ATENCIÓN MÉDICA. Vol 15.; 1999. http://scielo.sld.cu/pdf/mgi/v15n5/mgi09599.pdf. Accessed June 8, 2018.

11. Luengas M. La bioética en la relación clínica en odontología. Odontol Leg. 2003;LX(6):233-239. http://www.medigraphic.com/pdfs/adm/od-2003/od036g.pdf. Accessed March 23, 2019.

12. Pontón H. MEDICIÓN DE LA SATISFACCIÓN DEL CLIENTE COMO PARTE DE LA CALIDAD DE SERVICIO DE LOS DISTRIBUIDORES DE EQUIPOS Y MATERIALES PARA EL SECTOR DE LA PUBLICIDAD EXTERIOR EN EL MUNICIPIO MARACAIBO. Rev Electrónica Gerenc Empres. 2009;I(1):34-48. http://ojs.urbe.edu/index.php/coeptum/article/view/1621/1569. Accessed March 23, 2019.

13. COMO MEDIR LA SATISFACCIÓN DEL CLIENTE | Calidad y Gestion. https://calidadgestion.wordpress.com/2014/09/15/como-medir-la-satisfaccion-del-cliente/. Published 2019. Accessed March 23, 2019.

14. Montaudon C. Explorando la noción de calidad. Acta Univ. 2010;20(2):50-56. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=41613788006. Accessed March 11, 2019.

15. López-Garví AJ. Estudio de la satisfacción del paciente en odontología mediante cuestionarios de salud: adaptacion al español del cuestionario “dental satisfaction questionnaire.” 2012. http://roderic.uv.es/bitstream/handle/10550/24925/Tesis Doctoral _Estudio de la satisfacción en Odontología me.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Accessed June 24, 2018.

16. Lopez J, Pilataxi S, Rodriguez L, et al. Determinantes de la satisfacción de la atención odontológica en un grupo de pacientes atendidos en la Clínica del Adulto de la Facultad de Odontología de la Universidad de Antioquia. Rev Gerenc y Polit Salud. 2013;12(24):209-225. http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/gerepolsal/article/view/6101/4911. Accessed June 24, 2018.

17. Constantin Peña AE, Martínez Toro A, Pérez Hernández T, Rodríguez Contreras G, Mejía Gómez ML. Evaluación de La Calidad de La Atención Forense a Víctimas de Delitos Sexuales En Bogotá.; 2001. http://www.bdigital.unal.edu.co/45762/.

18. Shiva A, Haden SC, Brooks J. Forensic and Civil Psychiatric Inpatients: Development of the Inpatient Satisfaction Questionnaire. J Am Acad Psychiatry Law Online. 2009;37(2).

19. Macinnes D, Courtney H, Flanagan T, Bressington D, Beer D. A cross sectional survey examining the association between therapeutic relationships and service user satisfaction in forensic mental health settings. BMC Res Notes. 2014;7(657):1-8. doi:10.1186/1756-0500-7-657

20. Pavon Lasso R. Análisis de la medición del grado de satisfacción con enfoque diferencial de género de los usuarios(as) directos de Clínica, Psicología y Psiquiatría del INML Y CF 2009. 2010.

21. Moreno, S. Barreto, M. Sanabria, P. González, L., Pinzón A. Evaluación de la atención a víctimas de la violencia sexual: experiencia en tres hospitales de Bogotá. Rev Fac Nac Salud Pública . 2013;31(2):195-201. http://www.scielo.org.co/pdf/rfnsp/v31n2/v31n2a05.pdf. Accessed February 3, 2019.

22. Servicio Médico Legal de Chile. XII Encuesta Nacional de Opinión y Satisfacción de Clientes Del SML, Año 2017. Santiago; 2017.

23. Muñoz Guillén I. La Calidad del Servicio y el Nivel de Satisfacción de Víctimas de Violencia atendidas en la División Clínico Forense del Instituto de Medicina Legal – 2016. 2017. http://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/UCV/6677/Muñoz_GI.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Accessed June 24, 2018.

24. Camacho Navarro Y. Satisfacción del usuario del servicio odontológico de la Clínica de Periodoncia de la Facultad de Odontología de la Universidad de Costa Rica en el periodo de abril-mayo del 2016. 2017. http://repositorio.uned.ac.cr/reuned/bitstream/120809/1655/1/Satisfacción del usuario del servicio odontológico de la Clínica de Periodoncia de la Facultad de Odontología de la Universidad de Cos. Accessed June 24, 2018.

25. Carvajal M. Comparación del nivel de satisfacción de los usuarios para la mejora continua de los servicios de Odontología de las áreas de salud de Santa Ana y Mora-Palmichal durante el período de enero a junio de 2017. Univ Estatal a Distancia. 2017.

Published

2020-11-17

How to Cite

Evaluation of user satisfaction with the attention received in the Forensic Dentistry Unit of the Department of Legal Medicine of the Organismo de Investigación Judical (Judicial Investigation Agency) in the second semester of 2018. (2020). Medicina Legal De Costa Rica, 37(1). https://www.binasss.sa.cr/ojssalud/index.php/mlcr/article/view/160