Diagnosis of low back pain in university students in health department in Tepic, Nayarit

Authors

  • Araceli Janeth Cervantes Soto Departamento de la Licenciatura de Fisioterapia, Universidad Vizcaya de las Américas Campus Tepic, Nayarit, México.
  • Adilene Rubí García Saaib Departamento de la Licenciatura de Fisioterapia, Universidad Vizcaya de las Américas Campus Tepic, Nayarit, México.
  • Xenia Yahaira Torres Bonilla Departamento de la Licenciatura de Fisioterapia, Universidad Vizcaya de las Américas Campus Tepic, Nayarit, México.
  • Gerardo Castellanos Magdaleno Departamento de la Licenciatura de Fisioterapia, Universidad Vizcaya de las Américas Campus Tepic, Nayarit, México.
  • Gilberto Mercado Mercado Departamento de la Licenciatura de Fisioterapia, Universidad Vizcaya de las Américas Campus Tepic, Nayarit, México.

Keywords:

Low back pain, university students, back pain, ergonomics

Abstract

Low back pain is a sensation of pain and discomfort below the lumbar area. This pain is caused by various factors causing a partial or total disability. The aim of the study is to determine the prevalence of low back pain in university students of Tepic Nayarit Mexico. It presents a study of prevalence of low back pain in students of the Nutrition physiotherapy. 90 students participated, 45 of each profession, who, after obtaining their informed consent, completed a questionnaire on the condition of low back pain related to the time found in the school and its activities outside it, based on the Kuorinka Nordic Questionnaire. Back pain prevailed in nutrition degree students (77.77%). Bad posture is commonly adopted in classes. The 31.11% of the nutrition degree students use the seat back occasionally, while the 44.22% of physiotherapy degree use it in a constant and occasional way. The 42.22% of students have a normal position at the time of writing and 33.33% in support. The postures were a determining factor for suffering lumbar pain. The students of the Nutrition degree and the Physiotherapy degree were prone to suffer it and most of them had a painful perception in the lumbar area, by the bad measures ergonomics of the furniture in the university and because they were not. They had seats adapted to the complexion, stature and manner of writing of most students.

References

1. Aguilar, B. L. y Cuesta-Vargas, A. (2007). Higiene postural y ergonomía en el ámbito escolar: una perspectiva desde la fisioterapia. Revista de Estudios de la Juventud, 79, 147–155.

2. Babatunde, O. A., Adesola, C. O. y Adebayo, A. A. (2015). Adolescent low back pain among secondary school students in Ibadan, Nigeria. African Health Sciences, 15, 429–437.

3. Bazán, C. S. (2014). Dolor miofascial lumbar en estudiantes de Terapia Física y Rehabilitación de la Universidad Nacional Federico Villarreal. Horizonte Médico, 14, 19–23.

4. Calvo-Muñoz, I. (2013). Prevalencia y tratamientos de fisioterapia en el dolor lumbar en niños y adolescentes: estudios meta-analíticos. Universidad de Murcia, 72.

5. Martínez-García, O. G. (2015). Calidad de vida en pacientes con lumbalgia. Universidad Veracruzana, 33

6. Melo-Marins, D., Silva-Carvalho, R. G. y Gomez, L. E. X. (2015). Weight of school material andback pain in students leaving their books at school. Revista Dor São Paulo, 16, 276–279.

7. Miralles, I. (2001). Prevención del dolor lumbar. Efectividad de la Escuela de Columna. Revista de la Sociedad Español del Dolor, 8, 14–21.

8. Gutiérrez, J. C., & Estévez, E. C. (2013). Protocolo diagnóstico de la lumbalgia inflamatoria. Medicine-Programa de Formación Médica Continuada Acreditado, 11(31), 1942-1944.

9. Durán-Naha, J. J., Benítez-Rodríguez, C. R. y de Jesús Miam-Viana, E. (2006). Lumbalgia crónica y factores de riesgo asociados en derechohabientes del IMSS: Estudio de casos y controles. Revista Médica del Instituto Mexicano del Seguro Social, 54, 421–428.

10. Fadhil-Farhood, H. (2013). Low back pain in schoolchildren: the role of school bag weight and carrying way. Natural Science and Research, 3, 156–164.

11. García-Martínez, M., García-García, I. M., Cerón-Pimpinela, M. T., Martínez-Fuentes, J. y Moya, F. (2010). Relación entre dolor lumbar y ansiedad y su implicación terapéutica. Revista Fisioterapia (Guadalupe), 9, 35–43.

12. Pérez-Guisado, J. (2006). Contribución al estudio de la lumbalgia inespecífica. Revista Cubana Ortopedia y Traumatología, 20, 26.

13. Fernández, M. P. (2001). Lumbalgia y ciática. Revisión. Farmacia Profesional, 15, 54–60.

14. Guillén-Fonseca, M. (2006). Ergonomía y la relación con los factores de riesgo en salud ocupacional. Revista Cuba de Enfermería, 22, 10.

15. González-Vázquez, A., López-Fernández, D., Dolores-Álvarez, M. y Rodríguez-Iglesias, F. (2011). Estudio de la Escuela de Espalda en el Área de Atención Primaria de Santiago de Compostela. Una encuesta de satisfacción. Cad Aten Primaria [Revista en línea], 18, 15–19.

16. Peña, J. L. y Solano, A. M. (2009). Factores relacionados con la aparición de lumbalgia en las enfermeras. Revista Médica Sanitas, 12, 26–32.

17. Kordi, R. y Rostami, M. (2011). Low Back Pain in Children and Adolescents: an Algorithmic Clinical Approach. Iran Journal of Pediatric, 21, 259–270.

18. Peña-Sagredoa, J. L., Peña, C., Brieva, P., Pérez-Núñez, M. y Humbría-Mendiola, M. (2002). Fisiopatología de la lumbalgia. Revista Española de Reumatología, 29, 483–488.

19. Mali, S. C., Vyavahare, R. T. (2015). An Ergonomic Evaluation of an Industrial Workstation: A Review. International Journal of Current Engineering and Technology, 5, 7.

20. Szpalski, M., Gunzburg, R., Balagué, F., Nordin, M. y Mélot, C. (2002). A 2-year prospective longitudinal study on low back pain in primary school children. European Spine Journal, 11, 459–464.

21. De Souza, A. y Marcio, M. (2001). Reflexión acerca de la actividad de descanso y sus implicaciones en la capacidad de realización de tareas de un individuo. Revista de la Ingeniería Industrial, 22, 5.

22. Pintoa, M., Rodríguez, A. y Barquinero, C. (2001). Clasificación etiológica y clínica. Lumbalgias Jano, 14, 84.

23. Prendeville, K. y Dockrell, S. (1998). A pilot survey to investigate the incidence of low back pain in school children. Physiotherapy Ireland, 19, 7.

24. Robalo, L., Cruz, E. y Nunes, C. (2015). Epidemiology of Non-Specific Back Pain in Children and Adolescents: a Systematic Review of Observational Studies. Journal of Novel Physiotherapies, 5, 8.

25. Şahin, N., Karahan, A. Y. y Albayrak, İ. (2018). Effectiveness of physical therapy and exercise on pain and functional status in patients with chronic low back pain: a randomized-controlled trial. Turk J Phys Med Rehab, 64, 52–58.

26. Sollami, A., Marino, L., Fontechiari, S., Fornari, M., Tirelli, P., y Zenuna, E. (2015). Strategies for pain management: a review. Acta Biomed Health Professions, 86, 50–157.

27. Tana, A. (2015). Combinación de taping con Escuela de Columna en pacientes con lumbalgia crónica: ensayo clínico controlado aleatorizado. Revista de la Asociación Argentina de Ortopedia y Traumatología, 81, 250–257.

28. Vujcic, I., Stojilovic, N., Dubljanin, E., Ladjevic, N., Ladjevic, I. y Sepetic-Grujicic, S. (2018). Low Back Pain among Medical Students in Belgrade (Serbia): A Cross-Sectional Study. Pain Research and Management, 1, 8.

29. Ocaña-Jiménez, U. (2007). Lumbalgia ocupacional y discapacidad laboral. Revista de fisioterapia (Guadalupe), 6, 17–26.

30. Soto-Padilla, M., Espinosa-Mendoza, R. L., Sandoval-García, J. P. y Gómez-García, F. (2015). Frecuencia de lumbalgia y su tratamiento en un hospital privado de la Ciudad de México. Acta Ortopédica Mexicana, 29, 40–45.

Published

2020-11-15

How to Cite

Diagnosis of low back pain in university students in health department in Tepic, Nayarit. (2020). Medicina Legal De Costa Rica, 36(1). https://www.binasss.sa.cr/ojssalud/index.php/mlcr/article/view/110